середа, 16 листопада 2016 р.

Виховний захід «Толерантність».

До Міжнародного дня толерантності  в Грузькій ЗШ вчителями початкових класів було проведено виховний захід «Толерантність». У ході заходу було розкрито зміст і поняття слова толерантність, принципи толерантності, було проведено інтерактивну вправу «Чим ми схожі?», діти з цікавістю слухали притчу про мудрого старого аксакала, практично виконали тест «Чи толерантна я людина?», пограли в конкурс «Компліменти», склали асоціативний ряд до теми заходу. У підсумку заняття учні визначили, що толерантність – важлива риса характеру людини і отримані сьогодні знання допоможуть їм знайти вихід із критичних ситуацій.




Тема: Толерантність
Мета: Розкрити поняття «толерантність»,  використовуючи історичні факти, афоризми видатних людей, показати певні рівні толерантної поведінки людини. Сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок. Розвивати  вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію. Виховувати уважність до інших людей, чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість, почуття взаємодопомоги  та дружнього приняття іншої людини.
Обладнання: картки, квітка - ромашка, кольорові олівці, відкидна дошка або ватман, маркери, тест.
Епіграф до заходу:  «Ваша думка для  мене глибоко ворожа, але за ваше право її висловити я ладен віддати своє життя». Вольтер

Хід заходу
І. Організація класу
ІІ. Повідомлення теми та мети заходу
 – Що означає поняття «толерантність»? Чи завжди ми в житті толерантні до інших людей? Які якості має толерантна людина і як їх виховати в собі? На ці та багато інших запитань нам доведеться сьогодні відповісти.   
ІІІ. Основна частина
Вчитель. Послухайте вірш В Симоненка. 
Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя − єдина,
Мука твоя − єдина,
Очі твої − одні.
Більше тебе не буде,
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди −
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе −
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба −
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі − людина,
І, хочеш того чи ні,
Усмішка твоя − єдина,
Мука твоя − єдина,
Очі твої − одні.
-         Скажіть, про кого цей вірш? (Відповіді дітей можуть бути різними,але вчитель повинен підвести до того, що цей вірш про кожного з нас.)
-         Люди народжуються в різних країнах, спілкуються різними мовами і вірять в різні речі. Але у багатьох нас є спільні риси.
Міні-лекція
-         Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві. Принципи толерантності закріплені у Декларації, проголошеній та підписаній Юнеско 16 листопада 1995р.
-         У ст..1 говориться, що:
-         1.1. Толерантність означає поважання, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті й переконань. Толерантність – це єдність у різноманітті. Це не тільки моральний обов’язок, а й політична та правова потреба. Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру.
-         1.2. Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Толерантність – це передусім активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
-         Поняття толерантності зустрічається ще у ХVІІІ ст. в епоху Просвітництва. Французький філософ і просвітитель Вольтер писав: «Ваша думка для  мене глибоко ворожа, але за ваше право її висловити я ладен віддати своє життя».
-         Ці слова є епіграфом нашого заняття.
 Інтерактивна вправа  «Чим ми схожі?»
Учасники сідають по колу. Вчитель обирає серед учнів одного за якоюсь реальною чи уявною схожою зі своєю рисою та запрошує його в центр кола. Обраний звертається до будь-кого з учасників у такий же спосіб. Але за іншою ознакою. Так продовжується доти, доки усі учасники не опиняться у колі.
Обговорення:
-         Всі учасники вправи по черзі опинилися в центрі кола. Які емоції ви відчували, коли зверталися саме до вас?
-         Чи хвилювалися ви, коли кожного наступного разу вас не обирали?
-         Чи важко було тому хто стояв у центрі кола знайти схожу рису в іншому?
-         А оскільки всі ж таки різні, то часто буває, що хто-небудь починає дразнити іншого.
Вчитель. Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе. Згадаємо такі випадки в історії людства. Чому виникають сварки, бійки, війни?
              Війни виникають, мабуть, тому, що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий, або прагнув помсти. Історичні факти війн такі: стародавній світ – Троянська війна – після викрадення Єлени ахейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму царю.
           Середньовіччя – війни  виникали на релігійній підставі. Хрестові походи підняли Європу на війну проти іновірців-мусульман, за визволення гроба Господнього в Єрусалимі і продовжувались майже 200 років. Ці походи забрали життя сотень тисяч людей  та принесли колосальні збитки.
               Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.
       Сьогодні ми познайомимось з вами з новим словом « толерантність».
       Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки. Я познайомлю вас лише з деякими.
-          В англійській мові – це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.
-         У французькій – повага свободи іншого, його способи думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.
-         У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.
-         В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.
-         У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.
Визначення «толерантності»
Термін «толерантність» походить з латинської і означає різновид взаємодії та взаємовідносин між окремими людьми на основі взаємоповаги.
Толерантність – терпіння до чужих думок, поведінки, повага до національних і культурних відмінностей, прагнення до взаєморозуміння між народами світу.
Толерантність – це визнання і повага до інших людей, вміння жити разом з іншими людьми.
Толерантність  передбачає, що у мене є свої погляди, у когось іншого вони інші, і хоча я ці погляди не поділяю, але терпимо до них ставлюся.
Тези про толерантність.
Притча про аксакала
Помирає в одному поселенні старий акса­кал. Прийшли до нього люди попрощатися, і говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини та невістки, дочки й зяті жили разом в мирі і злагоді?» Не може вже говорити старий — подають йому папір, олівець, і він довго пише. Коли випав з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися всі — там 100 разів було написане одне слово — ТЕРПИМІСТЬ !» 
Вчитель. У мене є квітка, на пелюстках якої я завчасно написала основні риси, які притаманні толерантній терпимій людині. Ваше завдання полягає в тому, щоб розмалювати пелюстки ромашки різними кольорами, які асоціюються у вас з певними рисами характеру.
Діти розмальовують ромашку. Далі обговорення:
Подивіться на ромашку свого сусіда, однокласників і дайте відповідь на запитання:
-         Якими кольорами розмалювали пелюстки ви і ваші однокласники?
-         Як, ви,  думаєте чому це переважно світлі, яскраві кольори?
А тепер погляньте на мою квітку, чи відрізняються мої кольори від ваших?
-         Наскільки ми з вами толерантні зараз і взнаємо пройшовши тест.
 «Ми різні - в цьому наше багатство.
Ми разом - в цьому наша сила»
Тест  «Чи толерантна я людина?»
(Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш вірною)
1.  Для того, щоб не було війни.
а)  нічого не можливо зробити, тому що війни будуть завжди
б)  треба зрозуміти, з якої причини вони відбуваються
2.  Вам розповідають про героїв, які проявили толерантність.
а)  тобі це не цікаво
б)  ти бажаєш більше дізнатись про них
3.  Ти протистоїш насильству.
а)   насильством
б)  приєднуєшся до інших людей, щоб сказати «Ні»
4.  Тебе зрадив товариш.
а)  ти йому помстишся
б)  ти будеш намагатися налагодити з ним відносини
5.  Коли говорять про дітей, що постраждали від війни.
а)  ти почув і забув
б)  співчуваєш і хотів би чимось допомогти
6.  Ти не згоден з кимсь.
а)  ти не даси йому договорити
б)  ти його дослухаєш
7.  На уроці ти вже відповідав
а)  ти хочеш відповідати ще
б)  ти даси змогу відповідати іншим
8.  Тобі пропонують листуватися з іноземцями
а)  тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками
б)  тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями 
Якщо в тебе майже одні «б».
Ти проявляєш високу толерантність. Ти в майбутньому будеш громадянином мира, відповідальним, активним провідником миру у всьому світі. Розкажи друзям, як тобі це вдається.
Якщо в тебе від 3 до 7 «б».
Ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся завжди нав’язати свої ідеї. Але ти допитливий, в тебе добра уява. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.
Якщо в тебе менше ніж 3 «б».
Ти зовсім не толерантний. Якби ти був більшим оптимістом і тобі би подобалось вести дискусії, ти би став більш щасливим. Намагайся прикладати для цього більше зусиль.
 4. Гра « Міст Дружби».
1. Конкурс. «Цікаве  слово».
 Запрошуються команди, які обирають собі конверт з літерами. Літери розподіляються між членами команди, які за короткий час повинні вишикуватися так, щоб утворилося словоаприклад: дружба, товариш) 
2. Конкурс. «Компліменти».
 Запрошуються представники від команд, протилежного полу і отримують завдання сказати один одному якомога більше компліментів.
3. Гра «Асоціативний ряд»
-         Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.
(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру і виходять записувати її)
Т – терплячий, товариський, тактовний.
 О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.
 Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
 Е – енергійний, елегантний, ефективний.
 Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.
 А – активний, акуратний, авторитетний.
 Н – надійний, найдорожчий.
 Т – терплячий.
 Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.
 І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.
 С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.
 Т – тактовний, товариський.
 Ь.
Обговорення
-                     Чи подобаються вам риси характеру, які ми записали біля кожної букви?
-                     Мені теж дуже - дуже вони подобаються і я бажаю, щоб ви про них не забували та шукали їх у собі.
IV. Підсумок заняття
-         Що нового дізналися на сьогоднішньому занятті?
*    Сформулюйте, що таке толерантність?
*    Яке значення має така риса характеру в житті людини? Чому необхідно бути толерантним?
*    Чи допоможуть вам отримані сьогодні знання вийти з неординарних, критичних ситуацій?
-         Для цього намагайтеся дотримуватись рекомендацій, побажань
 «Мішечок порад»:
-         будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні;
-         навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається;
-         цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;
-         зберігайте «своє обличчя», знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.
Дуже важливо в колективі дотримуватись 4 правила толерантного спілкування:
 Бути завжди уважним;
 Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку;
Бути гуманним і милосердним;
Не ображати співбесідника.
Учень декламує вірш
Толерантність врятує світ
Толерантне ставлення людини
                   Збереже планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.
Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.
Будь завжди нестримним вільнодумцем,
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантний Всесвіт побудуй!
Я хочу закінчити годину нашого спілкування словами:
   «Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші.                                             Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування  були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості»  
                                         Г.Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст

Немає коментарів:

Дописати коментар