Опис досвіду роботи

    


Опис досвіду роботи над проблемним питанням (навчальна робота):
«Вивчення словникових слів із використанням інтерактивних технологій навчання»
   Оволодіння рідною мовою визначає багатство, широту інтелектуальних і естетичних інтересів особистості. В. Сухомлинський
1. Обгрунтування актуальності досвіду
   Одним із найважливіших напрямів удосконалення навчання учнів у початкових класів є пошуки впровадження у навчально-виховний процес новітніх технологій навчання.
   Я працюю над проблемою «Вивчення словникових слів із використанням інтерактивних технологій навчання».
   Моя мета - показати, як ефективно організувати роботу з молодшими школярами над засвоєнням правопису слів, написання яких ґрунтується на історичному (традиційному) принципі правопису, і водночас розвинути інтерес до вивчення української мови із використанням інтерактивних технологій навчання.
   Суть проблеми, над якою я працюю, полягає в ефективному підвищенні орфографічної грамотності при вивченні словникових слів молодших школярів.
   Програма з української мови приділяє велику увагу словниковій роботі, результатом якої є розвиток мовлення дітей, підвищення їхньої грамотності. Адже курс української мови - це не тільки окремий навчальний предмет, а й основний засіб опанування всіх інших шкільних дисциплін.
   Тому, як вчитель початкових класів, я чітко усвідомлюю відповідальність за уміння школярів грамотно використовувати слова в усному та писемному мовленні. Це стосується і розуміння значення слів, якими їм доводиться оперувати, і правильної вимови їх, зокрема наголошування, і орфографічної зіркості, і доречної словосполучуваності та слововживання.
   У своїй роботі користуюся методиками, які формують творчу, мислячу особистість дитини, її самобутність і самоцінність, організовую радісне життя дітей без примусу, розвиваю в них стійкий інтерес до знань, потребу їх самостійного пошуку.
   Звертаючись до вчителів початкових класів В.О.Сухомлинський писав: «Ваше найважливіше завдання закласти міцний фундамент знань. Настільки міцний, щоб учителям, які працюватимуть після вас, взагалі не треба було думати про фундамент». Уся педагогічна діяльність вченого спрямовувалася на те, щоб «життєдайне джерело — багатство рідної мови — було відкрите для дітей з перших кроків їхнього життя». У багатьох його працях («Слово рідної мови», «Джерело невмирущої криниці», «Рідне слово», «Слово про слово», «На трьох китах») знаходимо відповіді на актуальні питання: як навчити дитину сприймати, розуміти слово і вдало використовувати його в усному й писемному мовленні. За словами В. Сухомлинського, оволодіння культурою слова є неодмінною передумовою успішного навчання і розумового розвитку дитини. 
   Сьогодні саме учень є центральною фігурою на уроці. Від його творчої активності, уміння доказово міркувати, обґрунтовувати свої думки, вміння спілкуватися з однокласниками, з учителем залежить результативність уроку.
2. Використання на практиці 
   Вплинути на традиційний процес засвоєння словникових слів, підвищити його ефективність може використання інтерактивних технологій.
   Так, на уроках української мови я намагаюсь використовувати інтерактивні технології навчання під час вивчення словникових слів. Застосування інтерактивного навчання здійснюю шляхом використання групової співпраці, бо вона має переваги над іншими формами роботи, а саме:
·         діти вчаться співробітництва (слухати, підтримувати розмову, досягати згоди, домовлятися);
·         однокласники стають друзями (піклуються один про одного, допомагають, довіряють);
·         учні аналізують взаємозв'язки між явищами, шукають альтернативне вирішення проблемної ситуації: «Спробую переконати тебе (Вас)...», «Це має бути інакше, оскільки...».
   Використовую ще такі форми роботи як:
1) індивідуальні завдання;
2) робота в парах: «Розгадай анаграми», «Відгадай слово за першою і останньою буквою», «Перевір мене»;
3) робота в малих групах: «Пошук інформації», «Коло ідей»;
4) проводжу на уроках інтерактивні ігри: «Інтерв'ю», «Мозковий штурм», «Передбачення»;
5) на уроках мови використовую стратегії, які значною мірою стимулюють розвиток інтелектуально-творчих здібностей дітей: літературні ігри, кросворди, шаради, анаграми, вікторини, творчі завдання;
6) впроваджую різноманітні нестандартні форми уроків: урок-гра, урок-змагання, урок-казка, урок-подорож, урок-КВК, урок-свято та інші;
7) впроваджую технології навчання у дискусії: «Обери позицію», що дає можливість учням висловити свою думку з даної проблеми стисло, за конкретною схемою.
   У своїй роботі на уроках використовую диференційований індивідуально-особистісний підхід до учнів, завдяки чому форми і методи навчання пристосовую до здібностей кожного вихованця, що сприяє їхньому розвитку.
Заохочення, створення яскравих наочно-образних уявлень, навчально-пізнавальна гра, створення ситуації успіху, проблемної ситуації, спонукання до пошуку альтернативних рішень, виконання творчих завдань, створення ситуації взаємодопомоги - це прийоми, якими я користуюсь на своїх уроках.    
   Добираючи завдання до уроку, я завжди пам'ятаю про те, що вони мають бути цікавими, різноманітними, посильними, а головне у дитини має бути вибір, тому пропоную завдання.
   Важливою частиною роботи з орфографії в початкових класах є засвоєння слів, вимову і написання яких школярі відповідно до програмових вимог повинні запам'ятати. Це досить об'ємний список, поданий у навчальній програмі по класах.
   Написання таких слів переважно не можна пояснити правилами сучасного правопису, оскільки воно склалося історично. Відповідні вправи і завдання мають бути різноманітними, у змісті і меті яких слід звернути увагу передусім на лексичне значення слова.
   Якщо учень бачить слово вперше, не знає, що воно означає, не вміє його правильно вимовляти, то й на письмі він не зможе передати його правильно.   
   Тому в основі роботи над правописом таких слів, крім традиційних вправ, належне місце повинні посісти творчі вправи, які б активізували роботу учнів на уроці. Відповідно до психологічної їх природи традиційних написань основою засвоєння правопису словникових слів є запам'ятовування, отже, в роботі над ними необхідно розвивати в учнів усі види пам'яті: слухову, зорову, емоційну. Водночас актуальною залишається дидактична проблема, як зробити цей процес цікавим і пізнавальним.
   Щоб отримати позитивний результат у роботі над словниковими словами, я підходжу творчо до формування вміння відтворювати правильний графічний образ слова, застосовуючи різні види роботи. Передусім добираю мовні ситуації, які б спонукали і давали можливість учням ще й ще раз повернутися до слова, вимову і правопис якого треба запам'ятати.
      У 4 класі я поділила словникові слова на умовно-смислові блоки:
Кількість: вісімдесятú, мільйóн, п'ятдеся́т, п'ятдесятú, п'ятсóт, сімдесятú, шістнáдцять, шістдеся́т, шістдесятú, шістсóт.
Одиниці вимірювання: кіломéтр, гектáр.
Час: ввéчері, вдень, вчóра, щогодúни, щодéнно, щоти́жня, тепéр.
Рух: аеродрóм, вперéд,  інженéр, трамвáй, тролéйбус, футбóл.
Місце: ззáду,  лівóруч, назáд, попéреду, посерéдині, право́руч, шерéнга.
Природа: взúмку,  влі́тку, восенú, врáнці, океáн, температýра.
Інформація: держáва, респýбліка, револю́ція, телегрáма, телефóн, портрéт.
Культура спілкування: будь лáска, до побáчення.
У школі: дисциплі́на, гардерóб, напáм'ять, сигнáл, чернéтка.
Предмети: гвинті́вка, фане́ра , фартýх, цемéнт.
Людина: мізúнець.
Роботу на словниковими словами кожного блоку проводила в системі:
1 урок
·         ознайомлення з блоком, орфографічне промовляння слів, виділення орфограм, пояснення значення кожного слова (з допомогою учителя або за словником), назва блоку;
·         запис слова в зошитах по складах, для переносу;
·         складання словосполучень, добір спільнокореневих слів, введення їх у речення;
·         зміст домашнього завдання: дібрати до словникових слів ілюстрації, загадки, прислів'я, скоромовки, уривки з текстів дитячих книжок;
2 урок
·         звіт про виконання домашнього завдання;
3 урок
·         робота в групах: складання учнями колектив­ної тематичної зв'язної розповіді з максимальним використанням у ній словникових слів певної групи;
4 урок
·         словниковий перевірний диктант;
·         зоровий перевірний диктант.
   Якщо у блоці було більше чотирьох слів, то часу для роботи над ним відводиться удвічі більше.
   Така організація роботи давала змогу розглянути слово з усіх аспектів:
1) щодо джерела його походження;
2) лексичного значення слова;
3) поєднання з іншими словами;
4) місця слова серед інших спільнокореневих слів;
5) синонімічні, антонімічні, омонімічні зв'язки;
6) введення слова в речення, тексти, фразеологізми, прислів'я, приказки, скоромовки. Цей вид роботи у сучасних технологіях навчання називається кубуванням.
   Важливою умовою успішного засвоєння школярами правопису словникових слів є прищеплення їм навички користуватися орфографічним словником. Багаторічні спостереження за навчальним процесом і практика контролю навчальних досягнень молодших школярів з рідної мови свідчать, що цілеспрямований вибір, виписування зі словника і наступний, передусім смисловий, потім орфоепічний і орфографічний аналіз таких слів сприяє виробленню в учнів орфографічної пильності, привчає їх розв'язувати без сторонньої допомоги проблеми, які найчастіше виникають у них саме в процесі самостійної роботи. Із навчального орфографічного словника учень, за відповідного спрямування з боку вчителя, має змогу отримати кілька видів важливої лінгвістичної інформації:
·         орфографічну (як правильно пишеться слово);
·         орфоепічну (як слово вимовляється, на який склад падає наголос);
·         семантичну (що означає слово, які має антоніми, синоніми, в яких фразеологічних сполученнях уживається);
·         морфемно-словотворчу (до групи яких спільнокореневих слів входить дане слово);
·         синтаксичну (як це слово «живее» в словосполученні, в реченні).
   Я пропонувала учням відшукати програмове слово в тлумачному словнику, визначити, що воно означає, а потім вводили це слово у словосполучення або в речення.
   Вивчати українську мову із застосуванням навчальних словників - означає дати дитині можливість самостійно оволодівати знаннями, оперувати ними, що, в свою чергу, є основою набуття учнями мовної і мовленнєвої компетентності, якій у сучасній системі шкільної мовної освіти надається особливої уваги.
   В основу роботи над правописом словникових слів я стараюсь закладати орфографічну пильність, тобто вміння фіксувати увагу на графічній формі слова, порівнювати написане зі зразком. З цією метою застосовувала зорові диктанти.
   До кожного слова, вимову і правопис якого слід запам'ятати, маю малюнок і картку. Щонайперше показую малюнок і називаю зображене, пояснюю лексичне значення цього слова, а потім зосереджую на ньому увагу дітей.   
   Цікаві вправи та ігри з мови використовую на всіх етапах уроку. За їх допомогою можна перевірити, як учні виконали домашнє завдання.
                                            «Асоціативний кущ»
   Кожна група отримує словникове слово і складає асоціативний кущ, дотримуючись правил:
1. Зачитати подане слово, з’ясувати його значення.
2. Записати будь-які слова, фрази, які спадають на думку.
3. Ставити знаки питання біля тих частин куща, в яких є невпевненість.
4. Записувати всі ідеї, які з’являються чи скільки дозволяє час.
   Наприклад: робота над словниковими словами: кілометр, фартух.
   Кіломерт, дорога, одиниця вимірювання, відстань, тисяча метрів, пройти, проїхати.
   Фартух, мамин, мій, їжа, одяг, готувати, господарка.  
                                     
                                            Прийом «Кубування»
   «Кубування» є методом навчання, який полегшує розгляд різних сторін теми і водночас допомагає охарактеризувати поняття різнобічно й вичерпно, використовуючи для цього глибинні знання. Дає змогу вчителеві розкрити комунікативний зміст мовного навчання і виховання, орієнтований на спілкування, сприймання, дію і вплив слова, допомагає залучити до роботи всіх без винятку учнів.
   Цей підхід передбачає використання кубика з написаними на кожному його боці вказівками щодо напряму мислення та письма. Кубик можна зробити з невеличкої коробки з довжиною ребра від 15 до 20 см, обгорнувши її папером. Пишемо на кожному боці кубика одну з наступних указівок (можна змінювати):
1) джерело походження слова;
2) лексичне значення слова;
3) словосполучення зі словом;
4) спільнокореневі слова;
5) синоніми, антоніми, омоніми;
6) введення слова в речення (тексти, фразеологізми, прислів'я, приказки, скоромовки).
   Така організація роботи дає змогу розглянути слово з усіх аспектів.
   Проводимо учнів крізь процес «кубування», пропонуючи їм викласти на папері власні думки на запропоновану тему протягом короткого часу (2-4 хвилини).
   Спочатку слід дати слово, а потім запропонувати учням поміркувати, скористатися словниками, записати відповіді на папері протягом визначеного періоду часу. Це повторюється для всіх завдань, зазначених на шести гранях куба. Приймаються всі відповіді.
   Після того як письмове завдання виконане, учні діляться результатами своєї роботи. Перевірити можна спочатку в парі. Кожний обирає три завдання й зачитує партнеру те, що в нього написано з цього приводу. Після того як один з учасників закінчує читати, інший оцінює кожний пункт, ставлячи схвалення (с) або запитання (з).
   Слід наголосити, що оцінки мають відповідати конкретній думці, тобто треба, щоб учні не казали просто «це було добре», а пояснювали, що саме їм сподобалось і чому.
   У процесі роботи над словниковими словами доцільно застосовувати аналіз змісту слова у дібраних віршах, загадках, прислів'ях, коротких оповіданнях.



                                                      «Сенкан»
   Група отримує словникове слово і складає сенкан (білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з п’яти рядків) за алгоритмом:
1. Один іменник – назва поняття. Океан.
2. Два прикметники – описання поняття. Бурхливий, безмежний.
3. Три дієслова – визначення дії. Вирує, оточує, приваблює.
4. Фраза з чотирьох слів, яка виражає відношення до теми. Океан оточує материки, острови.
5. Одне слово (синонім до теми), в якому відображено зміст чи сформульовано висновок. Природа.
   Кожна група представляє свій сенкан.

                                               Прийом «Антивірус»
   Учням пропонується по 2 групи словникових слів, в одній цілеспрямовано допущені помилки; поряд для контролю можна подати ці самі слова, написані без помилок. Завдання – знайти слова, спотворені «вірусом» і «вилікувати» їх, виправивши помилки.

                   Узагальнююче творче завдання для роботи в групі
Скласти розповідь (якщо відповідає меті й формі уроку) з опорою на словникові слова. Наприклад, учні записують колективно складений твір, підкреслюючи словникові слова.
   Восени ми ходили на екскурсію в парк. Вдень була тиха погода. Температура повітря була вищою нуля градусів. Наш клас не пройшов і кілометра. Взимку тут все зміниться.

                                                    «Карусель»
   Кожен учень класу отримує картку із словниковим словом із пропущеною орфограмою чи записане з помилкою і картку-зразок для перевірки. Після ознайомлення з написанням слів на картках, учні шикуються у два кола.    
   Внутрішнє не рухається. Зовнішнє пересувається за командою вчителя на один крок в одному напрямку. Учні, що опиняються напроти, пропонують один одному записати правильно слово чи виправити в ньому помилку і зіставляють із зразком. Рух зупиняється після повного обороту зовнішнього кола. У разі необхідності вправу можна повторити, помінявши місцями учнів внутрішнього і зовнішнього кола.
   Потрібно пам’ятати, що закріпити результат проведеної вправи і поставити завдання для подальшої роботи допоможе рефлексія, яка здійснюється після кожної інтерактивної вправи.

   Робота над словниковими словами виходить за межі уроків української мови, вона актуальна на різних предметах (літературному читанні, математиці, природознавстві, образотворчому мистецтві, трудовому навчанні, інформатиці, основах здоров’я).


3. Результативність даного питання
   У своїй роботі, для кращої ефективності засвоєння учнями словникових слів, дотримуюсь певної послідовності.
1. Створення проблемної ситуації – загострення уваги учнів як до лексичного значення слова, так і до його написання.
2.     Пояснення лексичного значення слова, ( із врахуванням підготовки учнів, із наочністю або описово, словесно).
3.     Наголошення на особливостях правопису – зорове сприймання на дошці, картці з малюнком ( у підручнику), вміщення картки з цим словом у таблицю « Пиши правильно», що постійно оновлюється.
4. Звуко-буквений аналіз слова, перше переписування, попередження помилок, наголошення на різниці між написанням і вимовою.
5.     Складання словосполучень, речень та запис їх у зошити.
6.     Визначення певних граматичних понять (рід, число, відмінок іменників).
7.  Виконання вправ із підручника і виділення словникових слів, творче переписування (вставити пропущені букви).
8.  Словникові, малюнкові, вибіркові розподільні диктанти; переписування слів на орфографічних хвилинках (4-6 слів).
9.     Самодиктанти – учень самостійно записує слова які запам’ятав.
10. Творчий самодиктант виявляє найбільші знання окреслених програмою слів, тому перевіряє усвідомлення учнями лексичного значення слова та його граматичну передачу. Обсяг диктанту в 5-10 слів, читається як завдання до кросворду.
11. Мовні ігри, ребуси, кросворди тощо. Мовні ігри не тільки сприяють всебічному розвитку, а й пробуджують інтерес до знань, виховують прагнення вивчати рідну мову.
   На моє переконання, позитивних результатів можна досягти лише за наступних умов:
·                          застосування інновацій у навчально-виховному процесі;
·    індивідуальний вибір оптимального об'єму розумового і фізичного навантаження;
·      комплексне використання індивідуальних і групових форм впливу на особистість учня.
   Впевнена, що дана проблема є актуальною. Такі форми і методи роботи на уроках рідної мови:
·         зацікавлюють дітей, викликають бажання вчитися;
·         дають змогу осмислено засвоювати нову інформацію;
·         свідомо ставитись до мови як засобу самовираження, спілкування між людьми, передачі почуттів і переживань;
·         формують національно-мовну особистість учня.

   Даний педагогічний досвід став для мене предметом дослідження і знайшов відображення в доробках. Різноманітність завдань дає змогу використовувати їх на різних етапах уроку з будь-якого навчального предмета: (літературному читанні, математиці, природознавстві, образотворчому мистецтві, трудовому навчанні, інформатиці, основах здоров’я).


4. Висновок
   Отже, у роботі над словниковими словами доцільно застосовувати словниково-орфографічну роботу, яка інтегрує ефективні прийоми традиційного навчання з елементами педагогічних інновацій.
   Неодмінною умовою ефективного засвоєння цих слів є постійна, гнучка робота над словом, яка планується у системі уроків. Міцність засвоєння правопису таких слів досягається шляхом частотного вживання їх у різних завданнях і вправах. Поєднання різноманітних форм і методів роботи на уроках української мови під час опрацювання словникових слів є важливим засобом стимулювання активної пізнавальної діяльності молодших школярів, формування і закріплення у них інтелектуальних умінь, підвищення їхньої комунікативної компетенції.
   Таким чином, використання різних засобів навчання під час роботи над словниковими словами сприяє розвитку фонематичного слуху та орфографічної зіркості молодших школярів.

5. Список використаних джерел
1. Державний стандарт початкової загальної освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011р. № 462.
  2. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1-4 кл. – К.: ВД «Освіта», 2012.
3. Зміни до окремих навчальних програм для 4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджені наказом Міністерства №1495 від 22.12.2014.
4. Сухомлинський В.О. Вибрані твори в п'яти томах. – К.: Радянська школа, - 1997.
5. Тітова М. В. Словникові слова в початковій школі. Дидактичні матеріали. Х.: «Ранок», 2011, 192 ст.
6. Серпухова І. Є. Цікава дидактика. Українська мова. 1-4 класи. – Х.: «Ранок». – 2005. – 304 ст.
7. Грона Н. «Система роботи над словниковими словами з учнями
1-4 класів». Ж. «Початкова школа» №5 2009, ст.8-12.
8. Пасічник М. Словникова робота. Нестандартні прийоми роботи. 4 клас.
Г. «Початкова освіта» №5, 2015, ст.41-49.
  9. Гайова Л. Робота із словами, вимову і написання яких потрібно запам’ятати // Початкова школа. - №10. – 2006.
  10. Гін А. О. Прийоми педагогічної техніки. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок»,  2007. – 176ст.
  11. Інноваційні технології навчання в початковій школі / Автори – упорядники: В. П. Теляча, О. В. Лесіна. – Х.: Вид. група «Основа»: «Тріада +», 2007. – 240ст.

  12. Коваленко О. Вивчення словникових слів на уроках української мови // Початкова школа. - №5. – 2005.
  Слова, значення, вимову і написання яких учні повинні засвоїти:
     1 клас (36 слів)

бабу́ся
дзьоб
о́лень
бджола́
діду́сь
оліве́ць
вира́зно
за́гадка і зага́дка
папі́р
влі́тку
зозу́ля
парасо́лька
воро́та
ім’я́
по́друга
гро́но
їжа́к
посере́дині
гу́мка
квати́рка
Украї́на
ґа́нок
Ки́їв
украї́нська
ґрунт
леле́ка
фарту́х
ґу́дзик
ліні́йка
цуке́рка
джміль
ля́лька
цу́кор
дзи́ґа
нови́й
я́кір


      
Слова, значення, вимову і написання яких учні повинні засвоїти:
2 клас (32 слова)
алфа́віт і алфаві́т
жа́йворонок
предме́т
Батьківщи́на
завда́ння
ра́нець
ведмі́дь
за́єць
середа́
ве́ресень
календа́р
теа́тр
ву́лиця
ки́лим
учи́тель
геро́й
меда́ль
чита́ння
дива́н
метро́
черво́ний
дикта́нт
неді́ля
чергови́й
дити́на
озна́ка
череви́ки
духмя́ний
по́милка і поми́лка
четве́р
дя́тел
понеді́лок



     
Слова, значення, вимову і написання яких учні повинні засвоїти:
3 клас (49 слів)
абрико́с
горизо́нт
мета́л
автомобі́ль
гримі́ти
мину́лий
агроно́м
грім
очере́т
адре́са
депута́т
пирі́г
а́йстра
дециме́тр
президе́нт
аква́ріум
дире́ктор
пшени́ця
апельси́н
еле́ктрика
ра́діо
апети́т
кипі́ти
сантиме́тр
асфа́льт
кише́ня
секу́нда
банкі́р
колекти́в
спаси́бі
бензи́н
комба́йн
триво́га
бето́н
комба́йнер і комбайне́р
фе́рмер
бібліоте́ка
комп’ю́тер
хвили́на
велосипе́д
коридо́р
чере́мха
верблю́д
космона́вт
чере́шня
во́гнище
крини́ця

вокза́л
кукуру́дза






Слова, значення, вимову і написання яких учні повинні засвоїти:
4 клас (56 слів)
аеродро́м
кіломе́тр
телефо́н
будь ла́ска
ліво́руч
температу́ра
вве́чері
мізи́нець
тепе́р
вдень
мільйо́н
трамва́й
взи́мку
наза́д
троле́йбус
вісімдесяти́
напа́м’ять
фане́ра
влі́тку
океа́н
фарту́х
восени́
попе́реду
футбо́л
впере́д
портре́т
цеме́нт
вра́нці
посере́дині
черне́тка
вчо́ра
право́руч
шере́нга
гардеро́б
п’ятдеся́т
шістна́дцять
гвинті́вка
п’ятдесяти́
шістдеся́т
гекта́р
п’ятсо́т
шістдесяти́
до поба́чення
револю́ція
шістсо́т
держа́ва
респу́бліка
щогоди́ни
дисциплі́на
сигна́л
щоде́нно
зза́ду
сімдесяти́
щоти́жня
інжене́р
телегра́ма






Немає коментарів:

Дописати коментар