вівторок, 16 травня 2017 р.

Конспект уроку читання для 1 класу "Україна - край мій рідний"

Читання, 1 клас                               Урок __                                      Дата ____
Тема: Україна – край мій рідний.
   Сприймання на слух вірша Леоніда Полтави «Наша Батьківщина». Відповіді на запитання за змістом прослуханого тексту. Вправляння у виразному читанні вірша «Я люблю» (Олекса Кобець). Вправи для розвитку навички читання. Виразне читання і заучування напам’ять вірша Миколи Сингаївського «Найрідніша».
Мета: Збагачувати знання учнів про Україну. Розвивати аудіативні вміння і мовлення учнів, навичку правильного, усвідомленого, виразного читання;
вміння  працювати  над  текстом. Виховувати  почуття  гордості  за свою Батьківщину, патріотичні почуття, любов до рідного краю.
Обладнання: складові таблиці, малюнки по темі.
Епіграф: Можна все на світі вибирати,сину…
                  Вибрати не можна тільки Батьківщину.

                                                                   В.Симоненко
Хід уроку
I.  ОрганіЗаційний мОмент
Україно, рідний край!
Поле, річка, синій гай.
Любо стежкою іти
Тут живемо я і ти.
II. актуаліЗація ОпОрних Знань
1. Мовленнєва розминка
1)  Робота над складовими таблицями.
2) Вірш про Україну
Гарна назва «Україна»
Сенс значний в собі таїть.
«У» — то урожай в країні,
«К» — то Київ, що стоїть.
«Р» — рівнини під степами,
«А» — то армія міцна,
«Ї» сховалась за лісами,
«Н» — то ненька дорога.
«А» — то аґрус, абрикоси,
І акація струнка,
Що розпустить свої коси,
Коли прийде вже весна.
2. Читання слів
країна                   українка            гордість                        Батьківщина
Україна               українець            горджуся                      Вітчизна
— Назвіть групи слів-родичів.
— Які слова означають рідний край?
— Що таке рідний край? (Це той куточок, де людина народилася.)
— А що для вас означає «рідний край»? (Місце, де ми народилися, живемо, ходимо до школи. Це місце, де жили наші прадіди, діди, де живуть батьки.)
— Як інакше можна назвати рідний край? (Україна, рідна сторона)
— Сьогодні  на  уроці  ми  говоритимемо  про  нашу  Батьківщину,  мальовничий і чудовий край — Україну.
3. Слухання пісні «Рідний край» (муз. М. Ведмедері, сл. В. Кленца)
— Які  почуття  виникали,  коли  слухали  пісню?  (Радість,  повага,  захоплення, гордість, любов до рідної землі, ніжність)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
    Цей урок ми присвячуємо країні, в якій живемо.
   24 серпня 1991 року наша країна стала незалежною і вільною. Тепер Україна – демократична країна.
   Сьогодні ми будемо мандрувати усними сторінками.
IV. СПРИЙМАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
рОБОта За «післяБукварем» (с. 13–15)
І. Перша сторінка «Україна – наша ненька»
   Україна – це отча земля, рідний край, де ти народився. Широкі й чарівні простори, прекрасні села й міста.
   Могутньо котить до Чорного моря сині хвилі найбільша річка України – Дніпро. Буйною зеленню шумлять по його берегах сади, ліси. Золотистим морем розливається по безкраїх навах жито-пшениця, всяка пашниця. Працьовиті й волелюбні люди здавна живуть в Україні. Погляньте, діти, на карту України. На ній позначені кордони української землі, де з давніх-давен живе наш народ. Простір землі, заселений українцями, є такий великий, що аби перейти, треба пішки йти з заходу на схід 90 днів, долаючи щоденно по 30 км. Загальна територія займає площу близько 1 млн квадратних кілометрів. Тому Україна – одна з найбільших країн світу. Сусідами українців є поляки, чехи, угорці, румуни, болгари, білоруси, росіяни – це на суші, а Чорне море розділяє нас з турками. Українців є близько 48 млн, і тому ми, після росіян і німців, належимо до найбільших народів у Європі.
   Ця тонка смужка – найбільша річка України – Дніпро. Над Дніпром на правому його березі, розташований Київ. Звідси взяла початок Українська держава. Київ – найстаріше і найгарніше українське місто. Його почали будувати наші предки дуже багато років тому, ще до того часу, як прийняли християнську віру. Хрестив нашу землю князь Володимир Великий. А до хрещення наші предки були язичниками, поклонялися багатьом богам. Існує багато легенд про заснування Києва. Всі ми знаємо легенду про трьох братів Кия, Щека, Хорива та їхню сестру Либідь.
   Зараз Київ сучасне промислове місто, столиця нашої держави. Тут багато заводів, фабрик, шкіл, музеїв. Це історичний та політичний центр України. Історичний, бо збереглося багато пам’яток минулого. Політичний, бо в Києві знаходиться резиденція Президента, працює уряд, Кабінет Міністрів, проходять засідання Верховної Ради.
Україна
На білому світі є різні країни,
А в них – і ліси, і лани…
Та тільки одна на землі Україна,
А ми – її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть…
Та тільки одну Батьківщину я маю,
Її Україною звуть.
Моя Україно, тебе я кохаю –
Тут дім мій, тут друзі живуть.
Тут мовою рідною пісня лунає
І мальви по селах цвітуть.
                                                                                             В.Новомирова
Опрацювання вірша Л. Полтави «Наша Батьківщина» (с. 13)
1)  Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
— Як називається прочитаний вами вірш?
— Що означає слово Батьківщина?
— Хто автор цього прекрасного вірша?
2)  Читання тексту учнями вголос.
— Про що розповідає Леонід Полтава у вірші?
ІІ. Друга сторінка «Подорож у минуле України»
  – Давайте уявимо, що ми в ХV ст. Україна страждає від ворогів-татар, які з Чорного моря нападали на мирних українців, палили села, врожай, а людей забирали в полон, змушували їх тяжко працювати, плавати веслярами на галерах.
   Для того, щоб захистити землю від татар, збирались чоловіки на островах серед Дніпра, які звались «порогами». Ось звідки пішла назва «Запорозька Січ».
   Запорожжя, Запорозька Січ, запорозьке козацтво – це все символи героїчного минулого України. Вони з’явились у вільних степових просторах і через століття сформувалися у потужну військову силу. Козацький період давно оповитий туманом історії, легендами і вигадками. Недруги українців приписують козакам пияцтво, розбій. Але то – неправда. Козацтво було дисциплінованим і організованим, інакше воно не вистояло б у ворожих натисках.
    Основу козацтва складали «Січі» - постійні військові поселення, укріплені табори. Було їх близько десяти: Хортицька Січ, Томаковська Січ, Базавлуцька Січ, Чортомлицька Січ, Кам’янська Січ, Олешківська Січ, Підпілнянська Січ і Задунайська Січ на території Румунії.
   Дуже хоробрі були ці козаки! Нічого не боялись! Як тільки побачать татар, мерщій на коней і полетіли на битву! Дуже боялись їх татари.
  Опрацювання вірша О. Кобець «Я люблю»
1)  Читання вірша вчителем.
— Що любить автор вірша?
2)  Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання оповідання учнями.
— Чому рідна земля є для нас найдорожчою?
— Доведіть словами вірша.
Фізкультхвилинка
ІІІ. Третя сторінка «Символи української держави – Державний Герб, Державний Прапор, Державний Гімн»
   Кожна держава світу, які б не жили на її території народи, має свій герб, прапор та гімн.
   Український народ має герб – тризуб.
Герб
Наш герб – тризуб,
Це воля, слава й сила;
Наш герб – тризуб.
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню
Несемо ми людям.
                              Н. Поклад
Це дуже старовинний знак. Багато століть назад запровадив його в Україні київський князь Володимир Мономах. Княжий тризуб зображає старовинну зброю: лук, меч, інші військові прилади. Нею наші прадіди мужньо билися з численними ворогами, виборювали волю для свого народу. Уважне око легко розпізнає це слово в українському тризубі.
   Український прапор.
Синій колір: вода, небо, волошки, барвінок, ... .
Жовтий колір: пшениця, сонце, зерно, соняшник, ... .
   Синь українського неба і золото неозорих пшеничних ланів переніс наш народ на свій прапор. Кольори ці мають ще інше значення – «мир» і «багатство», бо народ наш є мирний і трудолюбивий. Працею в поті чола здобував він славу рідній землі. Коли ж злі вороги порушували спокій народу-трударя, він ставав воїном. А синьо-жовтий прапор кликав до бою, перемоги.
   Гімн – це найголовніша пісня країни.
Державний Гімн
Слова палкі,
Мелодія врочиста, -
Державний Гімн
Ми знаємо усі.

Для кожного села,
Містечка, міста –
Це клич один
З мільйонів голосів.

Це наша клятва,
Заповідь священна,
Хай чують
Друзі й вороги,
Що Україна вічна,
Незнищенна,
Від неї  лине
Світло навкруги.
                      Н. Поклад
Для Гімну України написані слова, які виражають найсердечніше думки і прагнення нашого народу. Їх автор – український поет Павло Чубинський. До тексту підібрана ніжна і одночасно горда, непокірна мелодія Михайла Вербицького. Всі найбільші свята українського народу проходять з урочистим виконанням Державного Гімну.
  Опрацювання сторінки «Читай і збагачуй свої знання й уміння» (с. 14)
1)  Робота в парах. Читання слів у стовпчиках.
— Читайте  швидко,  вимовляйте  чітко!  Зафіксуйте  час,  коли  розпочнете читати слова і коли закінчите. Позмагайтеся з товаришем.
край                    українка                       батько
країна                  українець                     батьківський
Україна               українці                        Батьківщина
Читання односкладових, двоскладових слів.  
Читання слів з наголосом на першому (другому, третьому) складі.
Читання слів-родичів.  
— Поясніть значення слів третього стовпчика.
2)  Гра «Складай — читай».
— Поєднайте  слова  лівого  і  правого  стовпчиків  так,  щоб  утворилося  нове слово. (Ужгород, Донбас, Миколаїв, Житомир, Золотоноша, Миргород)
— Яке слово «зайве»?
3)  Читання «променевих» таблиць.
— Чи  знаєте  ви,  у  яких  словах  живе  число  сто? у словах  місто і  тісто! А ще?
4)  Робота над скоромовкою.
— Прочитайте  скоромовку.  Яка  буква  найчастіше  повторюється  у  скоромовці? А які звуки?
  Як місили тісто в місті, усе місто стало в тісті. (І. Січовик)
ІV. Четверта сторінка «Народні символи українців»
   Мамина пісня, батьківська хата, дідусева казка, бабусина вишиванка, рушник, сорочка-вишиванка, хліб-сіль, калина біля вікна, барвінок – все це наші народні символи. Рідна хата! Оспівана в піснях, сповита легендами , переказами, вона завжди буде символом добра і надії, її незгасимий вогник світитиметься теплом материнської любові, вірою в добро. Як мовиться в пісні, Батьківщина починається з рідного порога, а отже – з отчого дому.
   Тут найкраще місце на землі, тут, де навчилися ходити, говорити, вчилися справедливості, доброти, де погладили першу квіточку.
   В народі є багато прислів’їв та висловів про хату. Які знаєте ви?
Своя хата – своя правда, своя стріха – своя втіха.
Чим хата багата, тим і рада.
Де будь, там будь, а свою хату не гудь.
Де хата не метена, там дівка не плетена.
Люди добрі, хата тепла.
Дорога моя хатка, де родила мене матка.
   Гордістю кожної оселі був вишитий рушник. Від сивої давнини і до наших днів у радості і в горі рушник був незмінною часткою нашого добробуту. Рушники висіли скрізь – на вікнах, на образах. Без рушника не обходилась жодна подія у людському житті. По всій Україні поширений звичай перев’язувати рушниками сватів у разі згоди дівчини на одруження. А коли син вирушав у далеку дорогу, мати давала йому оберіг (рушник) від лиха і бажала, щоб рушником йому стелилася дорога в житті. Про це співається у відомій пісні Платона Майбороди на слова Андрія Малишка.
    – Які ви знаєте українські пісні про калину?
   Калина – це символ рідної землі, отчого краю, батьківської хати. Калина – це один з прекрасних символів України, який входить у нашу свідомість із маминої колискової.
   Калинонька – це образ мами, батька, родини, цілого роду, нашого прекрасного краю. А ще запам’ятайте – ламати калину – великий гріх. Бо калина – жива душа того, хто посадив її, душа нашого народу.
Посадіть калину коло тину,
Щоби злагода цвіла,
Буде щедрою родина –
Буде честь їй і хвала.
Загадки про народні символи України
Як прийде весна в садочок —
 до лиця білий віночок,
 ну а восени цій кралі
 приглянулися коралі. (Калина)

Проливала дрібні сльози
 молода дівиця.
 Полоскала довгі коси
 у чистій водиці. (Верба)

Лист зелений не пропав,
 а під снігом задрімав,
 щоб у синю сукенчину
 одягнуть весняну днину. (Барвінок)

У матінки-квіточки
 лиш блакитні діточки.
 З жита виглядають,
 літечко вітають. (Волошки)

У погожу літню днину
 він на варті біля тину,
 круглолицій та пригожий,
 і до сонця дуже схожий. (Соняшник)
 Опрацювання сторінки «Читай і збагачуй свої знання й уміння» (с. 15)
1)  Бліцвікторина.
— Часу не гай — швидко відповідай!
·        Як називається країна, де ти живеш?  
·        Яка назва столиці нашої держави?  
·        На берегах якої річки стоїть місто Київ?  
·        Як називається той куточок України, в якому ти живеш?  
·        Як називається головне місто області, в якій ти живеш?  
·        Яка річка протікає поблизу?  
V. П’ята сторінка «Мова наша калинова»
   «Рідна мова дорога людині, мов саме життя», – говорить народна мудрість. Без мови не може існувати жоден народ та його культура. Найбільше і найдорожче добро кожного народу – це його мова, бо вона не що інше, як жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє, і теперішнє, і майбутнє.
   Із сивої глибини віків бере початок наша мова. Пройшла вона тернистий важкий шлях. Але які б не були страшні сторінки нашої історії, вона вижила і сьогодні розвивається.
   Отже, не будемо забувати рідної мови, рідного слова, бо хто мову забуває,
Того Бог карає,
Свої його цураються,
В хату не пускають,
А чужії, як заразу,
Чуму, не пускають. (С.Воробкевич «Рідна мова»)
2)  Опрацювання вірша М. Сингаївського «Найрідніша».
Словничок
Отчий — батьківський.
— З ким порівнює поет Україну? Чому?
— Продовжте речення: «Україна — найрідніша...».
— Вивчіть вірш напам’ять.
Облітав журавель
Сто морів, сто земель,
Облітав, обходив
Крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля:
 – Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
 – Краще рідної немає!
Шоста сторінка «Основний Закон України – Конституція»
   І, як кожна держава, ми маємо свою Конституцію – Основний Закон нашої держави.
   Конституція прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року – цей день є святковим в нашому календарі.
VІ. підсумОк урОку
1. Асоціативний кущ
   Кожному учневі дається листочок з промінчиком. У колі написане слово Україна.
 - Запишіть слова та фрази, які спадають на думку , коли чуєте , бачите слово
«Україна».
Діти коментують і утворюють на дошці сонечко з промінчиками.
— Чого навчалися на уроці?
— Що нового дізналися?

Немає коментарів:

Дописати коментар